Från kaos till vardag......

Har inte haft ork eller tid att skriva i bloggen. Men nu känner jag att livet sakta men säkert börjar vända. Vet att jag har lååång väg kvar men sakta å små steg ska få mig på fötter igen.

Allt började efter jul å sen har min med snabb fart rämnat. Blev inlagd på sjukhuset i början på April och låg på avd i tio dagar och fick anafranildropp.  Vet inte om det var det eller vattenparasiten som gjorde mig så sjuk. men anafranildroppet retade mina blodvener så hemskt att till slut hade jag knappt nånstans att sätta nålen, efter det hamnade jag på utslussning i två veckor i väntan på min nya lägenhet.


Kan säga att jag var nära att ge upp å ta den lätta utvägen men Nova får mig att kämpa.
Finns säkert dom som tycker saker å ting om mig å så nu men det får stå för dom.

Andra turen blev efter bara tre dagar hemma. så blev inlagd 10 maj å utskriven i juni. Under den tiden så fick jag genom gå madda tester för att se om jag hade nån psykisk diagnos, å det fick jag veta att jag har borderline ( lite om borderline finner du längre ned) Panikångest och posttraumatisk stress. Många bitar föll på plats men samtidigt chokad blev jag. Å till hösten börjar en 18 månader lång terapi både i grupp o induvidella samtal som riktar sig mot personet med min diagnos

Nova bor för tillfället i fosterfamilj medans jag kommer på fötter å målet e att hon ska kunna vara hemma varannan vecka därefter.

Jag vill rikta massa tack och kramar till alla som funnits där å stötta mig å inte dömt mig.
Ni vet vilka ni är och ni betyder allt för mig.

Ha det bäst

Borderline

Borderline, eller Emotionellt instabil personlighetsstörning (IPS) som tillståndet också kallas, innebär ett stort lidande för de drabbade, och kommer också att involvera omgivningen i hög grad. De snabba svängningarna mellan hygglig balans och katastrof, mellan idealisering och nedvärdering, eller vitt och svart sliter på relationerna och gör att andra människor lätt tröttnar på personer med Borderline PS.


Som med andra personlighetsstörningar ska tillståndet gå att spåra åtminstone till tonåren och orsaka kliniskt signifikant lidande och funktionsnedsättning.


Orsakerna till Borderlinetillstånden är inte helt klarlagda men de flesta forskare anser att det rör sig om ärftliga sårbarhetsfaktorer som i kombination med ogynnsamma uppväxtvillkor formar de här dragen.


Även om några personer med diagnosen inte har en klart belagd bakgrund av psykiska och fysiska (ibland sexuella) övergrepp, och rentav vanvård, är det ändå en väldigt påtaglig gemensam faktor.

 

 

Symtom


Det mest påtagliga hos personer med Borderline är de dramatiska svängningarna mellan normalt stämningsläge till nedstämdhet och ångest, ibland stegrad till gränspsykotiska upplevelser.


Vredesutbrott, dramatiska utspel, provocerande självdestruktivitet och impulshandlingar är vanliga.


En ständigt närvarande tomhetskänsla beskrivs av många, liksom svårigheter att behålla en känsla av en stabil identitet. Relationer till andra präglas också av detta.


På senare år har man i förståelsen av den här störningen belyst svårigheter med det som kallas mentalisering, dvs förmågan att reflektera över sina egna och andras känslomässiga upplevelser. Sådana svårigheter resulterar i att personen inte kan se sin egen roll i en relation utan enbart uppfattar det som att andra är orättvisa, elaka eller fientliga. Det leder till ideliga avbrott i både sociala och nära relationer.


Verkliga eller befarade separationer upplevs som starkt ångestframkallande och undviks därför med alla medel.  Inte sällan leder också separationsupplevelser eller andra motgångar till hot om självmord.


Väldigt vanliga riskfaktorer när man har svårigheter i form av Borderline personlighetsstörning är missbruk och beroende. Återkommande stark ångest och nedstämdhet gör att man lätt lockas att ”självmedicinera” med alkohol, droger och överdoser av läkemedel.


Vissa löper ökad risk för självdestruktivitet i form av ätstörningar, självskadebeteende och riskabla sexuella kontakter.


Kommentarer
Postat av: gella

Fika lät hur bra som helst!! :D Är du sugen på att komma hit någon kväll så är du välkommen! Fika/middag/film/prat - vilket som eller alltihop... ;)



Hoppas verkligen att du tar väl hand om dig. Nova har det säkert bra där hon är. Tror att du kommer att komma på fötter så småningom, men låt det ta tid! Kram!!! <3

2011-07-16 @ 21:33:11
URL: http://gella.blog.se
Postat av: Therese Freijd

Även att jag är långt bort rent fysiskt så finns jag här och det tror jag att du vet! Kram

2011-07-24 @ 23:34:37
URL: http://danstanten.blogg.se/alvabloggen
Postat av: johanna

Hej beklagar att det gått tokigt för dig men allt ordnar sig med lite tid ska du se. Kul att du läser bloggen, jag ska försöka bättra mig nu på att skriva mer lOVAR :) Vi hade turen att få gosa lite med underbara dottern din då hon var här och hälsade på så kul och barnen blev överlyckliga och så stor hon blivit en riktig sessa. Krya på dig så hörs vi kram

2011-07-25 @ 20:36:31
URL: http://prinzessansundqvist.blogg.se/
Postat av: Johanna S

Jag har förstått att du inte har mått bra. Så skönt att du har fått hjälp! Har inte varit så duktig på att höra av mig, förlåt. Men jag har tänkt mycket på er och bett för er. Det ska jag fortsätta med.

Kram



2011-08-01 @ 16:24:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0